DURAFIX Handleiding
Om Durafix soldeerstaven te gebruiken kan als verwarming bron gebruikt worden gemaakt van propaan, butaan, acetyleen of gemengd gas of een andere brandstof of hitte bron zolang het materiaal op temperatuur wordt gebracht tot 389 graden Celsius (Smelt temp staaf.) 

Voor het solderen moet het object worden gereinigd met een roestvast staal borstel, dit is nodig om de eerste oxide laag te verwijderen.

In tegenstelling tot de conventionele techniek, aluminium lassen, is solderen met Durafix Easyweld zeer eenvoudig.
Er is slechts een staaf type, dat werkt op alle legeringen van aluminium, vloeimiddel toevoegen is niet nodig, dat is reeds in de soldeer staaf verwerkt.

U hoeft dus niet een speciale legering te kiezen. Alles wat nodig is zijn de onderdelen die moeten worden gerepareerd, de Durafix Easyweld staven + RVS borstel en een warmtebron.
 
Let op: Er zijn aluminium legeringen waar veel magnesium is in verwerkt (Mg), als de toevoeging te hoog is dan kan Durafix minder hechten, dan wel niet hechten op het werkstuk.
Om dit te testen kunt u van het werkstuk waar u aan wilt solderen iets af vijlen zodat er een klein hoopje vijlsel onstaat.
Dit hoopje vijlsel is nu uw test product: Pak een hittebron (gas brander) en ontsteek deze, richt nu de vlam op het hoopje vijlsel, ontbrand dit nu in de vorm van een hel lichte flits, dan zit er (veel) magnesium in verwerkt.
 
 
 
Volg gewoon deze vier stappen voor een perfecte verbinding / raparatie.......... 

 

Voorbereiding: 

Borstel met een RVS borstel het oppervlak van het onderdeel (werkstuk) wat gerepareerd moet worden grondig schoon, dit is nodig om het oxide laagje te doorbreken.
 
 
Verwarmen: 

Verwarm nu het onderdeel tot ongeveer 400 graden Celcius ter voorbereiding van het vertinnen. 

Om nu te testen als de juiste smelt temperatuur is bereikt, haalt u de vlam weg, wrijf nu met een uiteinde van de aluminium soldeer staaf op het werkstuk, de staaf zal nu gaan vloeien en hechten op het werkstuk wanneer de smelttemperatuur bereikt is.
Als de staaf wel smelt, maar als druppel(s) van het werkstuk afrolt is het oppervlak van het werkstuk nog niet goed op temperatuur !
 
 
Vertinnen: 

Breng nu een dun laagje aluminium soldeer aan en borstel nu het (vertind) oppervlak tijdens verwarmen nog eens grondig op. Dit verbeterd de algemene hechting en zorgt voor een betere vloeiing en een sterkere verbinding.

De verbinding maken:

Nu de oppervlakten vertind zijn, is het tijd om ze met elkaar te verbinden, plaats de delen tegen elkaar, verhit tot 400 graden Celcius, hitte bron weg en aluminium soldeer staaf toevoegen en laten vloeien.
 

 
Als voorbeeld een beschrijving van het repareren van een propeller:..........
(Hiervoor is enige oefening vereist op een proef werkstukje)

 

Voorbereiding:

Maak het beschadigde deel van het blad gronding schoon en verwijder alle scherpe randen en verf. 

Borstel nu het te repareren gebied op met een roestvast stalen borstel om de oxide laag te verwijderen. 
Verwarming: 

Verwarm het blad nu tot 400 graden Celcius met de hittebron. 

Vertin het oppervlak, ondersteun nu tijdelijk het werkstuk bv in een bankschroef, en borstel nu het (vertind) oppervlak tijdens verwarmen nog eens grondig op.
Het blad opbouwen: 

Na vertinnnen het oppervlakte langzaam in laagjes vullen met Durafix, hiervoor is enige oefening vereist, vul het blad iets groter dan het oorspronkelijke model. Laat het nu rustig afkoelen. 

Nu kan het overtollige Duraifx aluminium soldeer worden weggevijlt tot aan het orgnele model.
 

Het Resultaat: 

...... De juiste voorbereiding is het halve werk, als al het bovenstaande goed is uitgevoerd kan de propeller weer worden gespoten in de orginele kleur.
 

 
 
Download de meegeleverde Durafix Handleiding:.....
 
 
omhoog
Shop is in view mode
Bekijk de volledige versie van de site
Powered by Mijndomein